Thursday, August 19, 2010

Biasanya, bagi seorang anak perempuan yang sudah dewasa, yang sedang bekerja diperantauan, yang ikut suaminya merantau di luar kota atau luar negeri,yang sedang bersekolah atau kuliah jauh dari kedua orang tuanya...Akan sering merasa rindu sekali dengan ibunya..Lalu bagaimana dengan AYAH?

Mungkin kerana ibu lebih sering menelefon untuk menanyakan keadaanmu setiap hari, tapi tahukah kamu, jika ternyata ayah-lah yang mengingatkan ibu untuk menelefonmu?

Mungkin dulu sewaktu kamu kecil, ibu-lah yang lebih sering mengajakmu bercerita atau berdongeng, tapi tahukah kamu, bahwa sekembalinya ayah dr bekerja dan dengan wajah lelah ayah selalu menanyakan pada ibu tentang khabarmu dan apa yang kau lakukan seharian?


Pada saat dirimu masih seorang anak perempuan kecil.Ayah biasanya mengajari putri kecilnya naik basikal .Dan setelah ayah mengganggapmu sudah boleh menunggangnya, ayah akan melepaskan roda bantu di basikalmu .Kemudian Ibu bilang : "Jangan dulu ayahnya, jangan ditanggalkan dulu roda bantunya", itu kerana ibu takut puteri manisnya akan terjatuh lalu terluka....

Tapi sedarkah dikau?Bahwa ayah dengan yakin akan membiarkanmu, menatapmu, dan menjagamu
mengayuh basikal dengan seksama kerana dia tahu puteri kecilnya PASTI mampu melakukannya.

Pada saat kamu menangis merengek meminta alat permainan yang baru, ibu menatapmu hiba.Tetapi ayah akan mengatakan dengan tegas : "Boleh, kita beli nanti, tapi tidak sekarang" Tahukah kamu, ayah melakukan itu kerana ayah tidak ingin kamu menjadi anak yang manja dengan semua tuntutan yang selalu dapat dipenuhi.

Saat kamu ditimpa sakit , ayah lah yang terlalu khawatir sampai kekadang sedikit membentak dengan berkata : "Sudah di beritahu! kamu jangan minum air sejuk!".Berbeza dengan ibu yang memperhatikan dan menasihatimu dengan lembut.Ketahuilah, saat itu ayah benar-benar mengkhuatirkan keadaanmu..

Ketika kamu sudah beranjak muda remaja..Kamu mulai menuntut pada ayah untuk mendapat keizinan keluar malam, dan ayah bersikap tegas dan mengatakan: "Tidak boleh!".Tahukah kamu, bahwa ayah melakukan itu untuk menjagamu?Kerana bagi ayah, kamu adalah sesuatu yang sangat - sangat luar biasa
berharga..Setelah itu kamu marah pada ayah, dan masuk ke kamar sambil membanting pintu...

Dan yang datang mengetok pintu dan memujukmu agar tidak marah adalah ayah.Tahukah kamu,bahwa saat itu ayah memejamkan matanya dan menahan gejolak dalam batinnya, Bahwa ayah sangat ingin mengikuti keinginanmu, Tapi lagi-lagi dia HARUS menjagamu?

Ketika saat seorang teman lelaki mulai sering menelefonmu, atau bahkan datang ke rumah untuk menemuimu,ayah akan memasang wajah paling cool sedunia.... :') ayah sesekali menguping atau mengintip saat kamu sedang berbuall berdua di ruang tamu..Sedarkah kamu, kalau hati ayah merasa cemburu?

Saat kamu mulai lebih dipercaya, dan ayah melonggarkan sedikit peraturan untuk keluar rumah untukmu, kamu akan memaksa untuk melanggar jam malamnya.Maka yang dilakukan ayah adalah duduk di ruang tamu, dan menunggumu pulang dengan hati yang sangat khuatirdan bimbang.Dan setelah perasaan khuatir itu berlarut - larut.Ketika melihat puteri kecilnya pulang larut malam hati ayah akan mengeras dan memarahimu..Sedarkah kamu, bahwa ini kerana hal yang di sangat ditakuti ayah akan segera datang? "Bahwa puteri kecilnya akan segera pergi meninggalkannya"

Setelah lulus SPM, Ayah akan sedikit memaksamu untuk menjadi seorang Doktor atau Engineer. Ketahuilah, bahwa seluruh paksaan yang dilakukan ayah itu semata - mata hanya karena memikirkan masa depanmu nanti.Tapi ayah tetap tersenyum dan menyokongmu saat pilihanmu tidak sesuai dengan keinginan ayah.

Ketika kamu menjadi gadis dewasa.Dan kamu harus pergi kuliah dikota lain.ayah harus melepaskanmu di bandar.Tahukah kamu bahwa badan ayah terasa kaku untuk memelukmu? Ayah hanya tersenyum sambil memberi nasihat ini - itu, dan menyuruhmu untuk berhati-hati.Padahal ayah ingin sekali menangis seperti ibu dan memelukmu erat-erat.Yang ayah lakukan hanya menghapus sedikit air mata di sudut matanya, dan menepuk pundakmu berkata "Jaga dirimu baik-baik ya sayang".Ayah melakukan itu semua agar kamu KUAT....kuat untuk pergi dan menjadi dewasa.

Disaat kamu kesempitan wang untuk membiayai perbelanjaan semester dan kehidupanmu, orang pertama yang mengerutkan kening adalah ayah. Ayah pasti berusaha keras mencari jalan agar anaknya boleh merasa sama dengan teman-temannya yang lain.Ketika permintaanmu bukan lagi sekadar meminta alat mainan yang baru, dan ayah tahu ia tidak mampu memberikan apa yang kamu inginkan...

Kata-kata yang keluar dari mulut Ayah adalah : "Tidak.... Tidak boleh!" Padahal dalam batin Ayah, Ia sangat ingin mengatakan "Iya sayang, nanti ayah belikan untukmu".Tahukah kamu bahwa pada saat itu Ayah merasa gagal membuat anaknya tersenyum?

Saatnya kamu berjaya sebagai seorang sarjana. Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan memberi tepuk tangan untukmu.Ayah akan tersenyum dengan bangga dan puas melihat "puteri kecilnya yang
tidak manja berhasil tumbuh dewasa, dan telah menjadi seseorang" Sampai saat seorang teman Lelakimu datang ke rumah dan meminta izin pada ayah untuk mengambilmu darinya.Papa akan sangat berhati-hati memberikan izin..Kerana Ayah tahu.....Bahwa lelaki itulah yang akan menggantikan posisinya nanti.

Dan akhirnya....

Saat ayah melihatmu duduk di kerusi pelaminan bersama seseorang Lelaki yang di anggapnya mampu menggantikannya, Ayah pun tersenyum bahagia..Apakah kamu mengetahui, di hari yang bahagia itu ayah pergi kebelakang pentas pelaminan sebentar, dan menangis? Ayah menangis karena ayah sangat berbahagia, kemudian ayah berdoa....Dalam lirih doanya kepada Tuhan, Ayah berkata: "Ya Allah tugasku telah selesai dengan baik....Puteri kecilku yang lucu dan kucintai telah menjadi wanita solehah yang cantik....Bahagiakanlah dia bersama suaminya...rahmatilah kehidupan mereka Ya Allah"

Setelah itu Ayah hanya mampu menunggu kedatanganmu bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk...Dengan rambut yang telah dan semakin memutih....Dan badan serta lengan yang tak lagi kuat untuk menjagamu dari bahaya....Ayah telah menyelesaikan tugasnya....Papa, Ayah, Bapak, atau Abah kita...Adalah sosok yang harus selalu terlihat kuat...Bahkan ketika dia tidak kuat untuk tidak menangis...Dia harus terlihat tegas bahkan saat dia ingin memanjakanmu.Dan dia adalah yang orang pertama yang selalu yakin bahwa "KAMU MAMPU" dalam segala hal..


p/s = sungguh. mmg nanges aku bace bnd ni.. trgt kt abah.. nak balekk!! ='(

Friday, July 2, 2010

berkullat

hello, ello..

hmm... xde pape yg nk post sbenanye....
kalau la blog ni something yg boley basi bekulat..
cmfm2la blog lain pon bloey bau kot.
ye r. bape lame da x update.. xpe r. x dose pon. huhu

dahla, kang tah pape aku merapu. sume rahsie aku klua. haha

haa.. jap2. aku da masuk sem baru, sem 2.. ergh! mcm kentot je sem ni..
aku timbang2 byk gile keje, projek, kene wat abm ( Alat Bantu Mengajar)
ni x masuk lg asemen pelik2 2.. hee~ jgn meroyan da la wey
merapu je.. (woi, nk jd ckg x!!) ok, yela.....

tp, sebuk2 pon. aku tetap akan curi mase nk bjalan..
x boley ah nk duk diam dlm mktb ni.

selagi hidup masih bujang, selagi itu ada peluang. haha ! daaa~~

p/s~ happy birthday abah.. 2 Julai..

Sunday, April 18, 2010

suka lawan cinta

1- Di hadapan orang yang kita cinta, hati kita akan
berdegup kencang. Tapi di hadapan orang yang kita
suka, hati kita akan gembira.

2- Di hadapan orang yang kita cinta, musim
sentiasa berbunga-bunga. Di depan orang yang kita
suka, musim itu cuma berangin sahaja.

3- Jikalau kita lihat di dalam mata orang yang
kita cinta, kita akan kaku. Tapi jika kita melihat
ke dalam mata orang yang kita suka, kita akan
tersenyum.

4- Di depan orang yang kita cinta, kita menjadi
malu... Di depan orang yg kita suka, kita akan
tunjukkan imej yang sebenar.

5- Di depan orang yang kita cinta, lidah kelu untuk
berkata-kata. Di depan orang yang kita suka, kita
akan bebas berkata apa saja.

6- Kita tidak akan merenung mata orang yang kita
cinta. Tapi kita akan selalu merenung mata orang
yang kita suka.

7- Bila orang yang kita cinta menangis, kita akn
turut jua menangis. Bila orang yang kita suka
menangis, kita akan cuba untuk membuat dia gembira.

8- Perasaan cinta bermula dari kata. Perasaan suka
bermula dari telinga. Jadi, jikalau kita berhenti
menyukai seseorang yang kita suka umpama kita
membuang telinga kita. Tapi jika cuba menutup mata
cinta berbuah menjadi airmata. Setiap orang yang
hidup akan mengalami ini dalam hidup mereka.


P/s~yg plng pentng,,,CINTA pd ALLAH...buat kite sentiasa tenang..=)

Sunday, March 7, 2010

serius!

hah..mende ko bebel ni..
sekian lame da x bebel..
skg ni mmg aku nk bebel..
yg ni..tentang~
hati dan perasaan.. (huhu)

pelik ke??
PERCAYAAALAAHH...~~
mmg ni yg aku nk bebel.
ade org kate..aku salu maen2.
x serius. esp bile melibatkan hati dan perasaan.
sampai ade yg marah+kecewa ngn prangai aku ni..
nk wat cane weh..da pale aku jenis cmni..
agpon, dah set dlm otak.
nk setel stdy dlu..baru pk sal fitrah manusia yg satu ni..
~~~ HIDUP BERPASANGAN~~~

mmgla patut skg ni aku kene cari someone
yg boley ajar aku
guide aku, syg aku..tp..
seriously, bukan sekarang..taget aku-> 5 TAHUN LG
5 thn lg baru nk carik ke dayah??
so what? salah ke..huhu

lately ni..cm ade someone da sedarkan aku..
betape aku perlu serius ngn bende2 cmni.
xpela. aku akan cube berubah..
n aku x sangke..mmg "dy" cari aku dari dlu lg..
ni baru tejumpe..
sape "dy"
dy manusia biase..

perlu diingatkan dengan tegas!!
"terimalah mereka yg menyayangi kita seadanya~ bukan mencari mereka yg kita sayangi"

ok.perjalanan aku jauh lg.byk bende x setel.
dlm pale pk mak, abah, adek2...& diri sendiri..
org lain? esp kaum adam..saye mintak maaf. belom lg.

pi palang es
memori lalu benar2 mengubah pendirian hidupku.

Wednesday, February 3, 2010

selamat hari lahir sayang..


birthday girl.. Alia Najwa..10 tahun..
pengawas kantin sekolah



nila keje dy kalo nek moto ngn aku..mule r bajet sorg2.haha


isk2...mase ni tgn lia retak kerane..jatuh moto..sian dy..xle lupe mase kene urut..peh suare dy..
kalo nk taw..cuti bln 12 ri 2, aku tekejot beruk tgk bdk ni da taw nek moto..umo baru 9 thn mase 2..huhu..kaki dy cm sampe x sampe la en..gantung2 ag..haha..tp die steady je..jenis berani..so..pape jd..die x kesah..



inilah hobi die.makan, makan, makan...bg la pape pon...cmfm dy telan.sbb 2 mak aku ckp. lia plg senang nk jage..maunye x senang..bg la mkn pape..cmfm abeh.huhu
-perbualan abah dan alia dlm kete[kt highway]
"abah, nt kt depan brenti mkn ye
mane lia taw ade tempat makan?
lia taw la..td nmpak sudu garpu
sudu garpu mane pulak kt highway?
kt signboard td ade..heheh"
0o0o0o0o.....mcm 2....haha!



ni mase dy umo 3 thn..comey je..skg?? haha..comey lg..hehe

$byk lg gmb dy, tp dlm laptop aku la..
$ape nk bg dy adiah ek....give me some ideas...huhu

=perbualan aku dan alia=3/2/2010(after EDU clas td)

helo..
helo..kakak ek..
ye.kakak ni..
nk ckp ngn mak ke? mak g mkn kt kantin la..lia pon tgh mkn ni.tp kt bilik guru la..hehe
(uh, bdk ni.makan saje..huhu)
xdelah..nk ckp ngn lia la..
ngn lia? nape? surat berukband x sampe ag la
(haha! 8ly ni amanah aku tuk dy.suh simpan surat2 aku...bgs2.huhu)
haha..bukan la..
da 2 mende?
HAPPY BIRTHDAY..~~~
hehhehehheheh..
(aku dpt byg muke dy gelak cani.haha)
kak..0o0o0..kak..hihi
napenye?
bg la adiah best2..hihi..
haha..nak ape?
tali skipping
hah? hahahhahaa..(aku gelak sakan td..dy pon gelak..huu)
lia nk kurus ke? haha
yela..nk menang no 1 lumba lari..hehe
yela..nt kakak belikan..
(skipping is my weakness ok) huhu
k la dek..kakak lom smyg ni..da ek..
ok2..
kem slm kt mak, abah, ngn abg ijat..
ok2..taw da..
hehe..tata
babai kak..

>>dari kakak<<
alia..da besa en..umo 10 thn da..jdlah ank yg baek..denga ckp mak abah..jgn degil2..jgn cpt merajuk..cantek la beno kalo merajuk 2..huhu~ pas 2 kurang2kan la gaduh ngn abg ijat tu...saket la tlinge aku denga korg gaduh..patutla salu ilang sliper kt uma 2..kesan pergaduhan rupenye..cmpak sliper masuk kebon..sengal tol bdk2 ni..huhu..blaja rajen2..kakak taw lia pandai..tp kene usaha lg..lia nk jd doktor en..siyes bdk ni! minat betul ngn medic..bgs2..

salam sayang...
KaKaK =)



Saturday, January 30, 2010

segalanya baru!

Assalamualaikum~
jam menunjukkan 9.00 am..org sekeliling sdg tdo...aku?
tah..xde slere nk tdo da..heh

cm lame gak ek aku x ber"blogging" maklumlah..
1-laptop ni carik gadow ngn aku.2 minggu gak r sangkot kebosanan.anta kt lect mktb je..mls nk kua..skali isteri dy bersalin plek..tepakse le servis isteri dy dlu..baru ley setel laptop aku ni.huhu~
2-beruk celcom ni lupe byr.haha..mmg x dapek la..huhu
3-menjalani kelas "pemulihan".heheh
4-then, da msk degree en...sgtla bz..ISL, tutorial, da 2 aku clas Sains ade practical..tiap mgu kene setel report experiment yg secare sure nye 15 page>>aiyaaak..~

segalanya baru?? baru mende ni..hehhe..let me explain~
1- semangat= da masuk sem baru ni..xle deny r..semangat membuak2.esp bile aku mengalami kegagalan hari 2..huhu..gile sedih weyh.. cume nye time 2..kalw mental x kuat..mmg ley down la.thx tuk kawan2..sentiase support kami bertiga (DO RE MI) ahah~~ [p/s-sape pena tgk gmb aku ngn tengkorak tulang-temulang, gmb 2 diambil mase tgh kegilaan proses pemulihan..huhu]

2~ darah= darah? mende ni? 8ly ri 2 aku derma darah...hehe..mule2 igt nk cek jenis darah ape je..skali sume ujian saringan lepas..blood pressure normal..thinking2..then derma je la..aku pnye plastik derma..450ml..babai darah~xde la saket pon derma darah..bese je..akhirnya saye selamat menderma darah O saye..(dlm fam aku aku sorng je darah O. mak, abah, lia,ijat, sume darah A.) kire aku jela yg dpt genotype O,O..nt jd pape kt aku sape nk tlg?? huwaaa~



tgk aku..cool je en..org darah O mmg bersifat cool..haha (bajet2)



inilah hasilnye..450ml darah disedut keluar..so skg aku ade darah baru.

3. selera makan- huwAaa..ni aku risau ni... ade dr. kate mitos je pas derma darah bdn kembang en..tp ade bukti! membe2 aku serius kembang2..hadoi..huhu~ tp 8ly depend on individu gak la..kalo pandai jage mkn xde r naek bdn en..tp aku pasan aku ade selera mkn bru ni mase g dinner kt umbai. tgh mkn, mkn, dan mkn... skali aku toleh2 kiri kanan, aku je ngn membe sorg duk sebok menguyah ag.yg len siap da cuci tgn aku.time 2 mmg bantai gile. perut aku, 3 bgkus nasi lemak..3 ekor ikan bakar..air 2 gelas..heee..mmg pelik! ini namenye selera baru.haha

4. boyfren- ???? hah, boyfren baru?? haha.xde ah..dlm pale skg ni bab2 cintun cintan ni damn malas! hee..serabutla aku nk pk org len..diri sendri pn x tejage..nk jge ank org.heh..pd kawan2 yg sdg bercintan, smoge berjaye..agk2 pandai handle hubungan..terus jela..tp..kalo x mampu.. sudah2la 2..jge diri sendri dlu..ade jodoh, ade la..kalo xde..hmm..wallahua'alam~

elemek! k la, nk kua la..8ly mktb aku skg tgh sabut jubli intan 75thn..ok2 tata~

Friday, January 8, 2010

jgn tinggalkan isteri pertama

Assalamualaikum~ Bismillahirrahmanirrahim...
Selawat dan salam utk junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W

senyum~ :) hehe...utk post kali ni, sy nk menghuraikan sedikit kecelaruan yg berlaku thdp sahabat2 saye berkaitan dgn status ym yg agk menarek. haha. "Jangan Tinggalkan Isteri Pertama"
hah, ape yg korg pk sal bende ni. da tentu la psl isteri yg kene tgl suami, xpon berkaitan dgn hati dan perasaan, the kawen2 things..huhu~

sebenanye xde kaitan lgsg.. status ini dicipta stlh saye mmbace satu kisah dlm sebuah mjlh di library mktb saye. x tahu la pe name mjlh tu sbb dy punye kulit lua da ilang. haha! utk guru pelatih di cni, mst anda sedia maklum dgn library kesygn korg tuh..haha =P

al kisah~~~ ceritenye begini... ade seorg laki da tue..tue sesgt la..tp yg bestnye laki tue ni ade 4 org isteri. (peh, mantap!) isteri PALING dy syg... isteri ke-4! besela bini mude...cantik, bertenage..huhu.isteri yg ni mmg sgt cantek fizikalnye..sdp mate memandang.. then isteri ke-3... pon PALING dy syg..sbbnye isteri yg ni...emm..ape ek. lupe lah! haha..soli2.. tp dy jenis rajen bekerja..sgt bertanggungjwb.n dy ni pon pandai sesuaikan diri ngn org len.sbb 2 kalw laki tue ni ade dinner mst dy bwk yg no3 nih.. seterusnye isteri ke-2. isteri yg ke-2 ni, pon sgt syg sbbnye dy sgt pandai! akalnye cerdik...kalw laki ni ade masalah mst dy refer kt pempwn ni..then dy mst ade jln klua utk masalah..kirenye..salu mmbantu la...tempat mengadu~ dan terakhir..isteri pertama..hmm~ yg ni..sbb da out of date en..so da x bape syg la..da tue.. da x cantek..kirenye mcm kalo isteri 1st ni xde..kehilangan x mengurang, kdtgn dy x menambah..mcm xd faedah lgsg.

satu hari, laki tue kerepot x sedo dri 2 jatuh saket..saket yg da kritis bak kate owg indon.hehe. dy tnye isteri konon2 plg syg yg catek sgt tuh, (no4) "sudi x temankan abg? kite sehidup semati" isteri 2 jwb "oh, tidak.saye msh mude.sy x boleh mempersiekan kecantikan saye..sy perlu menggunakannya" (lebey kurang cm2 la) kirenye kalo laki ni mati, mmg isteri no 4 ni la yg kawen dlu dr yg laen. pas2 dy tnye isteri no.3. jpwn si isteri "sy bukan x sygkan abg, tp hidup sy kene truskan.abg jgn risau, harte yg abg ade akn saye uruskan" sedihla lg suami 2..sian2..huhu~ then isteri ke-2 plak..jwpn dy "mane boleh..sy x sanggup..wlwpon sy slalu tlg abg..tp skrg sy msh sihat.ade kekuatan.segale urusan abg sy akn uruskan..." bijak betol jwpn ni. hmm~ kemudian dtglah isteri pertama yg tdk diharapkan.tanpe disoal isteri itu berkate, "sy sanggup bersama abg walaw ape jua keadaan.susah atau senang.krn sy sgt sygkan abg" gembiranye hati lelaki itu mendengar jwpn isterinye..baru dy sedar..kelebihan isteri pertama ini.

sebenarnye isteri2 yg disebutkan ini ialah perkare2 yg penting utk kite pelihare selagi hayat kite maseh ade. isteri ke-4.dikatekan cantek.inilah jasad kite.skrg kite mempunyai rupa, fizikal yg sihat.tp jasad kite hanye sementare..mungkin esok, jasad meninggalkan kita.
isteri ke-3.dikatekan bertanggungjawab dan rajen bekerja.inilah hidup kita sekrg.sibuk mencari dan mengumpul harte.wlwpon kdg2 sudah terlebih cukup, sepertinye masih sedikit di mate kite..mungkin esok, harta itu terbiar begitu saje.
isteri ke-2.dikatekan bijak dan tempat berkongsi segalanye.inilah keluarge kite, saudara mara dan sahabat2.di dunie, merekalah tempat kite berkasih syg..namun, kite pasti akn meninggalkan mereka satu hari nt...
isteri pertama....inilah AMAL SOLEH kita...kemana kite pergi, dia sentiasa menemani kite. sehinggalah jasad bercerai dr bdn, harta menggunung kita tinggalkan, dan keluarga tercinta meninggalkan kita..sedalam mane cinta kite terhadp ke4,ke3 dan kedua...yg pertama inilah teman setia kite hingga akhr hayat kite. lakukanlah sbyk mane amal soleh agar kita ade bekalan utk dibawa~ :)

inilah kisah ::jgn tglkan isteri pertama::