Saturday, January 30, 2010

segalanya baru!

Assalamualaikum~
jam menunjukkan 9.00 am..org sekeliling sdg tdo...aku?
tah..xde slere nk tdo da..heh

cm lame gak ek aku x ber"blogging" maklumlah..
1-laptop ni carik gadow ngn aku.2 minggu gak r sangkot kebosanan.anta kt lect mktb je..mls nk kua..skali isteri dy bersalin plek..tepakse le servis isteri dy dlu..baru ley setel laptop aku ni.huhu~
2-beruk celcom ni lupe byr.haha..mmg x dapek la..huhu
3-menjalani kelas "pemulihan".heheh
4-then, da msk degree en...sgtla bz..ISL, tutorial, da 2 aku clas Sains ade practical..tiap mgu kene setel report experiment yg secare sure nye 15 page>>aiyaaak..~

segalanya baru?? baru mende ni..hehhe..let me explain~
1- semangat= da masuk sem baru ni..xle deny r..semangat membuak2.esp bile aku mengalami kegagalan hari 2..huhu..gile sedih weyh.. cume nye time 2..kalw mental x kuat..mmg ley down la.thx tuk kawan2..sentiase support kami bertiga (DO RE MI) ahah~~ [p/s-sape pena tgk gmb aku ngn tengkorak tulang-temulang, gmb 2 diambil mase tgh kegilaan proses pemulihan..huhu]

2~ darah= darah? mende ni? 8ly ri 2 aku derma darah...hehe..mule2 igt nk cek jenis darah ape je..skali sume ujian saringan lepas..blood pressure normal..thinking2..then derma je la..aku pnye plastik derma..450ml..babai darah~xde la saket pon derma darah..bese je..akhirnya saye selamat menderma darah O saye..(dlm fam aku aku sorng je darah O. mak, abah, lia,ijat, sume darah A.) kire aku jela yg dpt genotype O,O..nt jd pape kt aku sape nk tlg?? huwaaa~



tgk aku..cool je en..org darah O mmg bersifat cool..haha (bajet2)



inilah hasilnye..450ml darah disedut keluar..so skg aku ade darah baru.

3. selera makan- huwAaa..ni aku risau ni... ade dr. kate mitos je pas derma darah bdn kembang en..tp ade bukti! membe2 aku serius kembang2..hadoi..huhu~ tp 8ly depend on individu gak la..kalo pandai jage mkn xde r naek bdn en..tp aku pasan aku ade selera mkn bru ni mase g dinner kt umbai. tgh mkn, mkn, dan mkn... skali aku toleh2 kiri kanan, aku je ngn membe sorg duk sebok menguyah ag.yg len siap da cuci tgn aku.time 2 mmg bantai gile. perut aku, 3 bgkus nasi lemak..3 ekor ikan bakar..air 2 gelas..heee..mmg pelik! ini namenye selera baru.haha

4. boyfren- ???? hah, boyfren baru?? haha.xde ah..dlm pale skg ni bab2 cintun cintan ni damn malas! hee..serabutla aku nk pk org len..diri sendri pn x tejage..nk jge ank org.heh..pd kawan2 yg sdg bercintan, smoge berjaye..agk2 pandai handle hubungan..terus jela..tp..kalo x mampu.. sudah2la 2..jge diri sendri dlu..ade jodoh, ade la..kalo xde..hmm..wallahua'alam~

elemek! k la, nk kua la..8ly mktb aku skg tgh sabut jubli intan 75thn..ok2 tata~

Friday, January 8, 2010

jgn tinggalkan isteri pertama

Assalamualaikum~ Bismillahirrahmanirrahim...
Selawat dan salam utk junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W

senyum~ :) hehe...utk post kali ni, sy nk menghuraikan sedikit kecelaruan yg berlaku thdp sahabat2 saye berkaitan dgn status ym yg agk menarek. haha. "Jangan Tinggalkan Isteri Pertama"
hah, ape yg korg pk sal bende ni. da tentu la psl isteri yg kene tgl suami, xpon berkaitan dgn hati dan perasaan, the kawen2 things..huhu~

sebenanye xde kaitan lgsg.. status ini dicipta stlh saye mmbace satu kisah dlm sebuah mjlh di library mktb saye. x tahu la pe name mjlh tu sbb dy punye kulit lua da ilang. haha! utk guru pelatih di cni, mst anda sedia maklum dgn library kesygn korg tuh..haha =P

al kisah~~~ ceritenye begini... ade seorg laki da tue..tue sesgt la..tp yg bestnye laki tue ni ade 4 org isteri. (peh, mantap!) isteri PALING dy syg... isteri ke-4! besela bini mude...cantik, bertenage..huhu.isteri yg ni mmg sgt cantek fizikalnye..sdp mate memandang.. then isteri ke-3... pon PALING dy syg..sbbnye isteri yg ni...emm..ape ek. lupe lah! haha..soli2.. tp dy jenis rajen bekerja..sgt bertanggungjwb.n dy ni pon pandai sesuaikan diri ngn org len.sbb 2 kalw laki tue ni ade dinner mst dy bwk yg no3 nih.. seterusnye isteri ke-2. isteri yg ke-2 ni, pon sgt syg sbbnye dy sgt pandai! akalnye cerdik...kalw laki ni ade masalah mst dy refer kt pempwn ni..then dy mst ade jln klua utk masalah..kirenye..salu mmbantu la...tempat mengadu~ dan terakhir..isteri pertama..hmm~ yg ni..sbb da out of date en..so da x bape syg la..da tue.. da x cantek..kirenye mcm kalo isteri 1st ni xde..kehilangan x mengurang, kdtgn dy x menambah..mcm xd faedah lgsg.

satu hari, laki tue kerepot x sedo dri 2 jatuh saket..saket yg da kritis bak kate owg indon.hehe. dy tnye isteri konon2 plg syg yg catek sgt tuh, (no4) "sudi x temankan abg? kite sehidup semati" isteri 2 jwb "oh, tidak.saye msh mude.sy x boleh mempersiekan kecantikan saye..sy perlu menggunakannya" (lebey kurang cm2 la) kirenye kalo laki ni mati, mmg isteri no 4 ni la yg kawen dlu dr yg laen. pas2 dy tnye isteri no.3. jpwn si isteri "sy bukan x sygkan abg, tp hidup sy kene truskan.abg jgn risau, harte yg abg ade akn saye uruskan" sedihla lg suami 2..sian2..huhu~ then isteri ke-2 plak..jwpn dy "mane boleh..sy x sanggup..wlwpon sy slalu tlg abg..tp skrg sy msh sihat.ade kekuatan.segale urusan abg sy akn uruskan..." bijak betol jwpn ni. hmm~ kemudian dtglah isteri pertama yg tdk diharapkan.tanpe disoal isteri itu berkate, "sy sanggup bersama abg walaw ape jua keadaan.susah atau senang.krn sy sgt sygkan abg" gembiranye hati lelaki itu mendengar jwpn isterinye..baru dy sedar..kelebihan isteri pertama ini.

sebenarnye isteri2 yg disebutkan ini ialah perkare2 yg penting utk kite pelihare selagi hayat kite maseh ade. isteri ke-4.dikatekan cantek.inilah jasad kite.skrg kite mempunyai rupa, fizikal yg sihat.tp jasad kite hanye sementare..mungkin esok, jasad meninggalkan kita.
isteri ke-3.dikatekan bertanggungjawab dan rajen bekerja.inilah hidup kita sekrg.sibuk mencari dan mengumpul harte.wlwpon kdg2 sudah terlebih cukup, sepertinye masih sedikit di mate kite..mungkin esok, harta itu terbiar begitu saje.
isteri ke-2.dikatekan bijak dan tempat berkongsi segalanye.inilah keluarge kite, saudara mara dan sahabat2.di dunie, merekalah tempat kite berkasih syg..namun, kite pasti akn meninggalkan mereka satu hari nt...
isteri pertama....inilah AMAL SOLEH kita...kemana kite pergi, dia sentiasa menemani kite. sehinggalah jasad bercerai dr bdn, harta menggunung kita tinggalkan, dan keluarga tercinta meninggalkan kita..sedalam mane cinta kite terhadp ke4,ke3 dan kedua...yg pertama inilah teman setia kite hingga akhr hayat kite. lakukanlah sbyk mane amal soleh agar kita ade bekalan utk dibawa~ :)

inilah kisah ::jgn tglkan isteri pertama::

Tuesday, January 5, 2010

sedar diri

Assalamulaikum~ selawat dan salam utk junjungan besar
Nabi Muhammad S.A.W...

4.1.2010~ satu tarikh yg xkan aku lupekan sepanjang hidupku...satu detik yg membuatkan aku sekejap terkejut dgn ape yg berlaku..dan ketika itu, aku mengenal siapa dia 'GAGAL' yg sering menghantui hidup manusia. dan kini, dia sdg berkawan dgn aku.

kini aku sedar, hidup manusia x selalu indah. x selalu ceria dan yg penting..kite x selalu menang dan berjaya. ada mase, kite akan gagal.dan gagal itulah yg bakal membuat kite lebih matang utk berfikir di masa akn dtg.

mungkin ade hikmah yg terjadi di sebalik ini yg aku sendri x tahu ape die. hanye Allah saje yg Maha Mengetahui. dan ketika aku merasa sgt sedih...hanya wajah IBU yg terbayang di monitor laptopku ini..sayu rasenye..dan aku x nafikan, air mata menjadi peneman setia di saat ini. dgn siape inginku kongsikan rase yg terbuku ini?? Hanya pada Allah aku mengadu. dan Dialah Yang Maha Pengasih dan Penyanyang..

Allah tidak akan menimpakan satu beban kepada makhluknya yg melebihi daripada kekuatan manusia itu sendri. dr situ kita dpt lihat kasih syg Allah terhadap hamba-Nya. Dia sentiasa ingin hambaNya sedar dan belajar drpd kesilapan lalu.

kini, aku sedang mengumpul semangat baru utk meneruskan hidup dari terus dibayangi kegagalan tersebut.. gagal ape?? biarlah aku yg menyimpannya..

kepada sesiapa yg terbaca coretan ini, doakanlah aku terus bersemangat menghadapi hari mendatang.. aku spt menunggu hari hukuman yg aku sendiri tak pasti dapat melepasinya atau tidak..